14 April 2013

Awasi Mujtahid Palsu

Mujtahid merujuk kepada seseorang ulama yang diiktiraf umum sebagai mempunyai ilmu agama sebenar dan mampu mengeluarkan fatwa tanpa apa-apa kepentingan untuk diri sendiri. Seterusnya syarat-syarat yang amat ketat dikenakan untuk seseorang menjadi mujtahid. Justru, pada era dunia moden hari ini, semakin pupus mujtahid yang mampu mengeluarkan fatwa secara bebas tanpa sebarang kepentingan untuk diri sendiri. Contoh terbaik yang masih ada hari ini yang sering dirujuk sebagai mujtahid yang diiktiraf umat Islam seluruh dunia termasuklah Sheikh Yusoff al-Qaradhawi dan Sheikh Wahba az-Zuhaily.

Fokus artikel ini ialah membincangkan secara ringkas betapa ketatnya syarat untuk menjadi seorang Mujtahid yang mampu mengeluarkan fatwa untuk kepentingan umum.

Pertamanya, seseorang itu mestilah faham segala makna apabila membaca al-Quran dalam bahasa asalnya serta faham kenapa ayat al-Quran berkenaan di turunkan Allah SWT serta pelbagai tafsir oleh ulama besar seperti Imam Hanafi, Shafie,Maliki, Hambali, Al Ghazali dan lain-lain.

Keduanya, seseorang itu mesti faham semua hadis sahih dalam bahasa asalnya dan dapat membezakan antara hadis sahih, hadis lemah dan hadis palsu. Ada lebih 600,000 hadis namun  cuma 6,000 sahaja yang di terima sebagai sahih oleh Imam Bukhari dan Muslim. Kadang-kadang kata-kata sahabat Nabi di sebut oleh "Mujtahid Mee Segera" sebagai Hadis.

Ketiga, ijmak para ulama iaitu persetujuan para ulama termasyhur pada era selepas kewafatan Nabi dan selepas meninggalnya para Sahabat Nabi. Apabila Jumhur Ulama yakni majoriti ulama telah bersetuju dalam satu-satu isu, pada kebiasaanya ulama ulama era moden tidak patut cuba mempertikaikan lagi keputusan kolektif gandingan bersama Imam Hanafi, Imam Shafie, Imam Maliki dan Hambali umpamanya.

Keempat, Qiyas yakni kiasan yang di capai oleh para ulama setelah mengkaji dengan mendalam al-Quran, hadis sahih dan Ijmak. Sebagai contoh, Allah SWT mengharamkan perkara yang memabukkan termasuk Arak. Justeru, Jumhur Ulama membuat keputusan kolektif sebarang perkara yang memabukkan selain daripada arak juga haram contohnya, menjadi penagih dadah.

Sebelum diiktiraf sebagai mujtahid, selain keempat-empat perkara di atas, ada lagi perkara yang perlu di fahami iaitu ikhtisan, iaitu keutamaan oleh para ulama terhadap beberapa keputusan yang dikeluarkan untuk isu yang sama. Cuma ulama yang benar-benar berilmu sahaja yang mampu memilih keputusan yang terbaik untuk diterima apabila terdapat beberapa keputusan dalam isu yang sama.

Seterusnya, beban kefahaman istishab iaitu andaian yang sesuatu perkara itu berterusan melainkan dapat  dibuktikan sebaliknya. Sebagai contoh, kehilangan seseorang untuk beberapa tahun pertama tanpa khabar berita tidak boleh dianggap telah meninggal dunia tetapi diandaikan masih hidup melainkan dapat dibuktikan sebaliknya.

Satu lagi beban selepas memahami kesemua di atas ialah memahami maslahah iaitu kepentingan umum. Ulama yang tidak berjumpa alasan sewajarnya untuk mengeluarkan fatwa setelah berulang kali meneliti kesemua perkara di atas bolehlah menggunakan kepentingan umum sebagai alasan. Namun orang biasa yang bidangnya bukan ilmu agama yang tidak belajar Usullul Din, Usullul Fiqh, Maqasid Shariah, Qawaid Fiqiyah dan sebagainya jangan bermimpi untuk mula berfatwa untuk mempengaruhi masyarakat umum.

Seterusnya ialah memahami al-Urf atau adat yang tidak bertentangan dengan syariah dalam berfatwa, yakni setelah gagal mendapat apa-apa keputusan kukuh setelah meneliti semua sumber sumber fiqah di atas.

Selain itu, seseorang itu mengetahui dan memahami semua fatwa sahabat dan ini bukan perkara mudah melainkan mereka yang fasih membaca pelbagai kitab rujukan dalam Bahasa Arab. Jangan sesekali sesiapa mudah perasan yang dengan membaca terjemahan dalam Bahasa Inggeris maka terjemahan berkenaan itu semestinya tepat. Inilah tipu daya musuh musuh Islam dalam proses membantu menterjemahkan kitab. Ada bahagian tertentu terjemahannya mungkin tidak tepat. Oleh itu amatlah merbahaya untuk cuma membuat fotokopi terjemahan dalam bahasa Inggeris sebagai dalil untuk digunakan dalam mahkamah umpamanya.

Justeru amat penting masyarakat mula belajar memahami Bahasa Arab supaya sekurang-kurangnya kita tidak menjadi seperti burung kakak tua yang hanya menyebut apa-apa yang diajar tetapi tidak memahami apa yang sedang di sebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan