24 Mac 2014

Menutup Aurat: Antara HAM dan Perintah Allah

Menutup aurat adalah kewajipan ke atas seluruh Muslim, di mana wanita dan juga lelaki Islam diwajibkan menutup aurat mengikut batas-batas yang telah ditentukan oleh syarak. Khusus untuk wanita, Allah SWT memerintahkan mereka untuk menutup aurat melalui firmanNya,
“Katakanlah kepada perempuan yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya…” [TMQ an-Nur (24):31].

“Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang Mukmin: “Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” [TMQ al-Ahzab (33):59].
Perintah Allah SWT, “Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [TMQ an-Nur (24):31] jelas sekali menunjukkan bahawa menutup aurat secara sempurna adalah satu “kewajipan” yang telah diperintahkan oleh Allah SWT ke atas setiap Muslimah dan ia bukannya satu “hak” atau pilihan yang boleh dipilih oleh Muslimah, apatah lagi yang boleh berubah-berubah mengikut hawa nafsu masing-masing.
Hal ini sebagaimana “kewajipan” ke atas setiap individu Muslim untuk menunaikan solat, puasa, membayar zakat dan sebagainya. Kesemuanya ini adalah perintah Allah SWT yang merupakan kewajipan dan bukannya pilihan atas manusia.
Sebagaimana firman Allah SWT,
“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka” [TMQ al-Maa’idah (5):49].

Tiada ulasan:

Catat Ulasan